Hoe ontstond Port Laguna? Antwoorden van onze hoofd- ontwerper (2/4)

Hoe ontstond Port Laguna? Antwoorden van onze hoofd- ontwerper (2/4)

12-05-2020
We kregen zoveel vragen binnen voor onze hoofdontwerper Peter van Holsteijn, dat we die onmogelijk in één blog konden beantwoorden. Ook deze keer zoomen we weer in op de achtergrondverhalen van onze werelden. Zit je vraag er nu niet tussen? Wie weet de volgende keer. 

Deel 1 nog niet gelezen?

Heb je eigenlijk zelf een lievelings attractie en waarom kies je die? 
Ik ben wel in voor een spectaculaire achtbaan of spannende waterattractie, maar ik houd misschien nog wel meer van meeslepende darkrides en sfeervolle kijktafereeltjes. Het was dan ook een hele mooie én leerzame ervaring om een allereerste stukje darkride aan Toverland toe te kunnen voegen in de vorm van de bootvaart Merlin's Quest.

Het begon slechts als één kijktafereel en is uitgegroeid tot een kleinschalige darkride met drietal scènes, die deel uitmaken van het grotere gebied Avalon. Wil je meer weten over de totstandkoming van deze attractie? Bekijk deel 1 van deze blogreeks. Eerlijk is eerlijk, ik vind het heel sfeervol geworden. Binnen Toverland kan ik misschien nog wel het meeste genieten van de allerkleinste dingen, zoals de Boatmaster in The Boathouse die slapend achterover leunt in het stationsgebouw van Merlin's Quest. Ook geniet ik van de show die je te zien krijgt in het Magiezijn door de Magistralis-familie.

Schets van de Boatmaster in The Boathouse, het stationsgebouw van boatride Merlin's Quest. 

 

Waar komt de inspiratie voor Avalon vandaan?
De inspiratie voor themawereld Avalon komt eigenlijk overal en nergens vandaan. Vanaf het moment dat de bekende tovenaar Merlijn een prominente plek zou krijgen in ons nieuwe gebied, droomde ik in mijn gedachten weg in een Keltische fantasiewereld. Deze 'niet bestaande' wereld moest ik eerst zelf nog verkennen. Natuurlijk hebben films en illustraties, die ik door de jaren heen gezien heb, me hier ongetwijfeld in gevoed. Ook de bestaande wereld heeft gezorgd voor het ontstaan van Avalon. Zo is het Ierse eiland Skellig Michael een dankbare inspiratiebron geweest voor de vormentaal en sfeer. In verschillende films zie je dit fantastische landschap in combinatie met Keltische ruïnes, toen dacht ik meteen: ''wauw, dit is geweldig''!  

Definitieve birds-eye impressie van themawereld Avalon

Blog: bekijk hier hoe Avalon tot leven kwam

Als dat eenmaal staat, kun je aan het verhaal je eigen draai geven en diepere verhaallijnen uitzetten. Wie bewoont deze wereld bijvoorbeeld? Toen kwamen er al snel 'waterdwergen', die de rol van Boatmaster en Gatekeeper kregen toebedeeld. Dit zijn écht eigen Toverland-creaties. Deze zie je terug in The Boathouse, het stationsgebouw van Merlin's Quest en bij het naar binnen varen van het grottenstelsel, gedurende je vaartocht. Ook de kenmerkende, kleine Pixies, die hier en daar voorbij fladderen in de Keltische Mythologie, maar nog nooit in deze organische en aaibare vorm zijn uitgebeeld, zijn typisch Toverlands. Zoiets ontstaat spontaan op papier. 

Schetsen van hangende en zittende Pixies voor de boatride Merlin's Quest 

De slingerpaadjes in Avalon doen denken aan schilderijen van B.C. Koekkoek. Is dat op deze kunstschilder gebaseerd? 
Nee, eigenlijk niet. Ik heb nog nooit van deze schilder gehoord, zeg ik met enige schaamte. Wel heb ik uitgebreid onderzoek gedaan om antwoord te krijgen op de vraag: wat maakt een Keltisch landschap zo herkenbaar en waardoor spreekt het tot de verbeelding?

Dan kom je al snel op slingerpaadjes uit, maar natuurlijk ook bij de ó-zo herkenbare 'drystone-walls'. Dat zijn grove, robuuste en stoere stapelmuren die 'droog' zijn opgestapeld, oftewel zonder cement of mortel. Door een speciale techniek zijn ze toch stevig. Ook deze muren kun je terugvinden in de uiteindelijke uitwerking van het landschap in Avalon. Van dit alles heb ik enkele moodboards, schetsen en plattegronden gemaakt en die hebben de landschapsarchitect uiteindelijk geïnspireerd én gestuurd in de verdere uitwerking van het landschap. 

 

Van welk ontwerp heb je zelf het meest geleerd? 
Dat is mijn allereerste grote project, de Magische Vallei. Tijdens de realisatie van dit project was er géén tijd om te oefenen, het moest in één keer goed zijn. Dat bracht uiteraard grote verantwoordelijkheden met zich mee, maar ook een enorme voldoening wanneer het naar tevredenheid werd opgeleverd. Het uiteindelijke succes was en is nog steeds iedere dag voelbaar en dat geeft ons allemaal een boost om hiermee door te pakken. 
Dat hebben we ook gedaan met project dat we intern 'Fase 5' noemen. Dat zul je beter kennen als de bouw van Port Laguna én Avalon. Je kunt wel zeggen dat dit echt giga-uitbreidingen waren. Zowel voor Toverland als voor de gehele attractieparkbranche!

Technische tekening voor de dromerige creaties van de Dwervels die je tegenkomt tijdens een ritje in Djengu River

 

 

 

De grootste uitdaging was om met een klein, maar hecht team, in een hele korte tijdsperiode, twee complete werelden te bedenken, ontwerpen, plannen, bouwen én begeleiden. En dan moet je natuurlijk nog het overzicht bewaren. Het was kei én keihard werken met het gehele team, zowel op de bouwplaats als op kantoor. Je ziet dat we daarin met vlag en wimpel geslaagd zijn, getuige de groei en hoge gastwaardering die beide gebieden veroorzaakt hebben en nog steeds krijgen. 

Creatief gezien was het een hele uitdaging om deze twee parallel aan elkaar te ontwerpen. Port Laguna en Avalon zijn compleet verschillende gebieden; ze hebben hun eigen vormtaal, kleurgebruik, andere karakters en verhalen. Ook de functies van de werelden verschillen enorm. Dat was soms best even schakelen. 

Vroege schetsen van een kijktafereel in de wachtrij van wildwaterbaan Djengu River

Ontwerpproces Port Laguna

Werken vanuit grote hoogte, bijna letterlijk met een birdseye-view, en steeds verder inzoomen op de verschillende onderdelen, heeft ons allen goed geholpen om deze grote uitbreidingen neer te kunnen zetten. Vooral bij Port Laguna heeft dat goed gewerkt, aangezien de plannen hier zijn begonnen als een relatief bescheiden entree met bijhorende functies. Dat werd al snel een 'traditionele' mainstreet, maar kreeg daarna steeds meer een andere, meer unieke vorm. Uiteindelijk is deze wereld uitgegroeid tot een compleet verblijfsgebied (inclusief souvenirshops, Game Gallery, horecalocaties, grote terrassen en plaats voor grootschalige evenementen en shows) met grote potentie voor de toekomst. 

Wat is je favoriete plek in Toverland?
Dat is altijd zo'n moeilijke vraag. Eigenlijk verschilt dat van dag tot dag. Wel heb ik drie favoriete plekken: het terras van restaurant Katara Plaza met het weidse uitzicht over de Magische Vallei, het zicht vanuit taverne The Flaming Feather op de toren van Merlijn én je binnenkomst in Port Laguna. Daar kun je de wereld van alledag achter je laten en binnenstappen in een kleurrijke fantasiewereld. De prominente rol van de natuur in het geheel, vind ik ook een prachtig aspect van Toverland. Onze gebieden zijn ook daarin heel verschillend, dat zie je ook goed gedurende de seizoenen. Dat maakt ieder bezoek ook weer zo uniek.

Lees ook deel 1 | o.a. het ontstaan van Avalon

Lees snel meer