Één van de eerste schetsen van de baby Dwervels, de kleinste telgen van het fantasierijke volkje uit de Magische Vallei.
Bekijk groterTerug in de tijd met bijzondere ontwerpschetsen
Het is altijd bijzonder hoe attracties, belevingen en themagebieden tot leven komen. Onze hoofdontwerper, Peter van Holsteijn, deed in de eerste pretpark-talkshow op YouTube zijn zegje daarover en nam bijzondere schetsen uit het verleden mee.
10-12-2020 door Martijn van Gerwen
Op woensdagavond 9 december was de Lead Creator en Senior Designer van Toverland, Peter van Holsteijn, te gast in de eerste live-aflevering van Theme Park Science LIVE. Pretpark-vlogger Danny van der Weel heeft recent het roer omgegooid en stort zich nu volledig op de wetenschap achter pretparken en attracties op zijn YouTube-kanaal: Theme Park Science. De aflevering gemist? Bekijk hem hier terug.
Terwijl ontwerper Peter in geuren en kleuren vertelde over hoe de eerste voorstudies werkelijkheid werden, kwamen er op de achtergrond talloze schetsen voorbij. Hoe zagen de allereerste Dwervels eruit en wat ging er vooraf aan de ontwikkeling van Maximus Müller, hét karakter van het Wunderwald? Gingen je deze achtergrondbeelden tijdens de uitzending veel te snel? Hieronder hebben we ze voor je op een rijtje gezet, zodat je ze op je gemak (nog eens) kunt bekijken.
Verschillende ontwerpen en voorstudies van de Dwervels. Ze hebben verschillende verschijningsvormen gehad voor hun definitieve vorm.
Bekijk groterVan schets naar model. Zo'n kleimodel geeft je direct een beter beeld over hoe de Dwervels er uiteindelijk uit gaan zien.
Bekijk groterVan snelle schetstekeningen tot meer uitgewerkte varianten. Hier zie je ook een mogelijk ontwerp van een Dwervel.
Bekijk groterOm je meer ruimtelijk inzicht te geven in de daadwerkelijke vorm kan een uitgewerkt kleimodel helpen.
Wat is de exacte verhouding van de schets t.o.v. het model?
Bekijk groterDe Dwervels zijn een onbestaand, liefdevol volkje. Er zijn heel wat kleurstudies uitgevoerd om bij de uiteindelijke variant te komen.
Bekijk groterDe woeste rivier die dwars door de Magische Vallei stroomt, heeft de nodige thematisering onderweg. Ook daarvoor zijn talloze schetsen gemaakt.
Bekijk groterHet opstapstation van Djengu River zit verstopt in een enorme rotspartij met indrukwekkende watervallen. Dit is één van de ontwerpschetsen van het vooraanzicht.
Bekijk groterAls je voor het stationsgebouw van Dwervelwind staat, kun je deze schets er bijna overheen leggen. Het eindresultaat is vrijwel identiek geworden.
Bekijk groterOok bij Dwervelwind zijn er meerdere schetsen gemaakt om het stationsgebouw vorm te geven. Één van die varianten zie je hier.
Bekijk groterMaximus Müller, bekend van de gelijknamige Blitz Bahn, is niet meer weg te denken uit Toverland. Ook dit karakter heeft verschillende verschijningsvormen gekend.
Bekijk groterBenieuwd naar meer achtergronden?
Eerder dit jaar namen we je in interviews met Peter van Holsteijn ookal mee in de ontwikkeling van themawerelden Port Laguna en Avalon. Toen was het mogelijk om via onze sociale kanalen, zoals Instagram, Twitter en Facebook, vragen te stellen. Hierbij kom je o.a. te weten wat er allemaal komt kijken bij de ontwikkeling van deze omvangrijke gebieden en hoe het ontwerpproces precies in zijn werk is gegaan van schets tot realisatie.
- Vraag het Peter: Avalon (Deel 1)
- Vraag het Peter: Port Laguna (Deel 2)