Jaaroverzicht 2021: een magisch Toverland-jubileumjaar (1/2)

2021 was een bijzonder jaar voor Toverland. We mochten namelijk 20 kaarsjes uitblazen. Ondanks alle uitdagingen waarmee we dit jaar te maken hadden, hebben we dat niet onopgemerkt voorbij laten gaan.

23-12-21 door Martijn van Gerwen

ToverTruck voor good food to go
Het jaar begon al snel vrij bijzonder, want door de aangescherpte maatregelen moesten we tijdelijk onze deuren sluiten. Maar uiteraard verzonnen we daarvoor ook een oplossing om toch onze magie te kunnen verspreiden. Zo kwamen we met de ToverTruck, een foodtruck met verrukkelijke good food to go. We hadden een heuse foodtruck opgetuigd met heerlijke gerechten, zoals hartige wraps, heerlijke dagsoepen en sappige burgers. Deze werden allemaal klaargemaakt op de zwenkgril net voor de winteringang van Toverland.

Dit was hét vertrekpunt om ook de omgeving van Toverland eens beter te leren kennen. Binnen een paar stappen sta je namelijk in prachtige natuurgebieden. Er waren zelfs routes die je langs onze achtbanen brachten! Tijdens het voorjaar voegde we nog enkele smakelijke ijsjes en donuts toe aan het assortiment en brachten bijzondere Valentijns- en Paasspecials uit. Je kunt wel stellen dat dit een bijzondere manier was om het jaar te starten.

Onderhoud aan de attracties
We starten ieder (nieuw)jaar traditiegetrouw met een flinke retrack van onze houten achtbaan Troy. Dat doen we zodat de baan - zelfs na bijna 15 jaar - in topconditie blijft en de levensduur verlengd wordt. Wat vervangen we precies bij de retrack? Dat is eenvoudig uit te leggen: de stalen rails waar de achtbaantrein overheen rijdt én één van de acht houtlagen die eronder zit. Van dit bijzondere, ambachtelijke proces zijn bijzondere beelden gemaakt. Bekijk ze hieronder vooral (nog) eens!

Bekijk terug: retrack van Troy

Niet alleen Troy werd begin dit jaar aangepakt. Ook onze andere (buiten)attracties kregen een grondige onderhoudsbeurt. Zo werden de treinen van wing coaster Fēnix uit elkaar gehaald voor de jaarlijkse inspectie en werd de baan van spinning coaster Dwervelwind met een hogedrukspuit helemaal schoongemaakt. De banen van waterattracties Djengu River en Merlin’s Quest werden leeggepompt en de boten werden uit de baan gehaald om eens goed geïnspecteerd te worden.

Onderdelen van Troy te koop
Doordat onze Technische Dienst druk in de weer was met de jaarlijkse retrack van Troy, kwamen er enkele unieke en bijzondere souvenirs in onze souvenirshops te liggen. Weggooien is immers ook zonde! Zo verkochten we enkele échte onderdelen van de baan en treinen van onze hoogste, snelste en langste houten achtbaan van de Benelux. Zo kon je eigenaar worden van een stukje ijzeren rails, een kettinghaak of upstopwheel, inclusief certificaat van echtheid. Deze bijzondere souvenirs waren erg populair onder de fans van deze houten gigant. Heb jij zo’n uniek verzamel-item in huis gehaald?

Speciaal voor zoetekauwen: het Süßhaus
Goed nieuws voor de liefhebbers van zoet, zoeter, zoetst: het Süßhaus opende haar deuren in het Wunderwald. Bij deze zoete inval kun je onder meer terecht voor: Ben & Jerry’s ijscups en slush puppies, maar ook voor een suikerspin of meerdere soorten popcorn. Dit nieuwe horecapunt is helemaal opgetrokken in de vrolijke en typische Duitse stijl van de familie Müller. Als je goed kijkt, vind je uitvinder Maximus Müller zelf ook terug óp het Süßhaus. Met deze vernieuwing is de sfeer in het Wunderwald nog gemütlicher geworden!

Lees terug: ontstaan van Süßhaus

Pop-up Summer Camp keert terug
Na het succesverhaal van 2020 keerde het Pop-up Summer Camp in 2021 terug voor een tweede editie. Uiteraard hebben we in de tussentijd niet stilgezeten en hebben we de camping nog eens goed onder onder loep genomen. Zo hebben we het Pop-Up Summer Camp dit jaar nog verder geoptimaliseerd met o.a. een nieuwe inrichting van de ToverTenten, met comfortabelere bedden en een speciale camping-entree via het Land van Toos. Ook kon er ook nóg langer blijven slapen, namelijk t/m 5 september. Doordat de camping eerder opende dan het attractiepark, door de op dat moment geldende coronamaatregelen, boden we de campinggasten unieke, alternatieve activiteiten aan. Tijdens een exclusieve outdoor-tour door een gesloten Toverland konden gasten op plekken komen waar normaal niemand komt, zoals bij de lancering van de Booster Bike of stond je zomaar óp de baan van wing coaster Fēnix! Ook uniek: het beklimmen van de lifthill van Troy, met een letterlijk en figuurlijk hoogtepunt van 35 meter! De ideale selfiespot, natuurlijk!

Het Pop-Up Summer Camp bestond dit jaar weer uit een flink aantal vooringerichte ToverTenten, waar je met maximaal 6 personen van kon genieten. Met je eigen tent, caravan of camper mocht je ook weer langskomen. Vroeg in de ochtend werd je wakker met prachtig uitzicht op houten achtbaan Troy. Ook ’s avonds was het heerlijk toeven op de camping in een gezellige sfeer en met idyllische lampjes over de hele camping. Hierbij organiseerden we ook enkele avondactiviteiten na sluitingstijd, zoals een bingo of het roosteren van marshmallows boven het vuur.

19 mei: heropening Toverland en 20 jaar bestaan
Yes! Op 19 mei 2021 was het eindelijk zo ver: Toverland mocht haar poorten weer openen en opnieuw gasten ontvangen. Die datum was op zichzelf natuurlijk al speciaal na een maandenlange sluiting, maar voor Toverland is 19 mei nóg specialer. Op die dag bestonden we namelijk precies 20 jaar. Dubbel feest, dus!

Helaas lieten de coronamaatregelen geen groot feest toe, maar voor openingstijd van het park onthulden Algemeen Directeur Jean Gelissen Jr. en Jean Gelissen Sr. een bijzondere plaquette bij take-away Mananã in Port Laguna. Deze hangt er tot op de dag van vandaag. Met feestelijke vaandels en levensgrote cadeautjes als entertainment werd het alsnog een feestelijke dag!

Feestelijke viering van het jubileum
Natuurlijk lieten we ons twintigjarig bestaan verder niet ongemerkt voorbij gaan. Zo versierden we het park overal met vrolijke vlaggen en vaandels. Ook onderweg naar het park kwam je al helemaal in een feeststemming door de speciale 20 jaar-vaandels langs de promenade. Elke bezoeker kon het eenmalig uitgegeven magazine ‘Betoverd’ mee naar huis nemen. Liefhebbers van podcasts werden getrakteerd op een gelijknamige podcastserie, waarin grootheden uit de Toverland-geschiedenis in unieke interviews aan het woord kwamen. Echte fans van Toverland konden een speciale jubileum-pin kopen met opdruk van het jubileumvaandel en vuurtoren Solaris uit Port Laguna. Ook online kon je niet om het 20 jarige bestaan heen door feestelijke content en een speciale themapagina! Meer dan genoeg feest, dus.

(Her)bekijk magazine online

Hoogtepunt op het hoogste punt
Het hoogtepunt van 20 jaar Toverland moest natuurlijk ook op het hoogtste punt van Toverland gevierd worden: bovenop de 40 meter hoge wing coaster Fēnix! Voor deze winactie was het wel een voorwaarde dat je geen hoogtevrees had. De lifthill van deze achtbaan werd hiervoor feestelijk aangekleed met ballonnen. Een verjaardag zónder taart is géén verjaardag, dus ook deze werd geserveerd op 40 meter hoogte. Het uitzicht boven was onbetaalbaar! Twee bijzondere koppels hadden de kans om deze klim te maken. Voor liefdeskoppel Roy en Anouk zat aan dit avontuurlijke hoogtepunt een gouden randje: Roy vroeg Anouk namelijk ten huwelijk bovenop Fēnix! Anouk zei gelukkig ‘Ja’.

• Bekijk hier de aftermovie van de winactie
  • Bekijk hier de video met het aanzoek

Nóg meer hoogtepunten
We zijn nog láng niet klaar met al onze hoogtepunten uit 2021! Het zijn er eigenlijk teveel om op te noemen. Lees snel verder in het tweede deel van deze blog, waarin we je nog veel meer vertellen over de hoogtepunten in de tweede helft van het jaar.

Lees jaaroverzicht 2021 (2/2)
Deel blog