Originele tekening van ontwerper Ton van de Ven.
Download grootInterview: hoe is de Magische Vallei ontstaan?
Dat vroegen we onze hoofdontwerper, Peter van Holsteijn. Eens in de zoveel tijd schuiven we aan bij de afdeling Ontwerp & Ontwikkeling voor een verdiepend verhaal!
24/09/2024 | Door Martijn van Gerwen
Bij Toverland zijn de attracties niet zomaar opzichzelfstaande belevingen. Ze vertegenwoordigen een verhaal en dat vertellen we je soms letterlijk, maar ook figuurlijk. Alle inmiddels meer dan 40 attracties bevinden zich in compleet ontworpen werelden. Zeg je Port Laguna, dan zeg je kleurrijke geveltjes die je direct op vakantie wanen. En dat is iets wat je in het Oud Griekse Ithaka niet snel terug zult zien. Dat geldt ook voor de Magische Vallei, waar je weg kunt dromen tussen de watervallen, het rotswerk en al het weelderige groen.
Maar hoe kwam deze fantasierijke wereld nu écht tot stand? We schoven weer eens aan bij Peter van Holsteijn, hoofdontwerper van de afdeling Ontwerp & Ontwikkeling, om daar antwoord op te krijgen.
De vraag der vragen: hoe kwam de Magische Vallei tot stand?
''Het begon eigenlijk met een vraag: wat wordt de volgende nieuwe uitbreiding van Toverland? Er lagen al diverse plannen klaar. Voor binnen én buiten. Er werd zelfs aan een derde indoorlocatie gedacht. Maar toch overheerste het gevoel om naar buiten te moeten. Dus zo ontstond een buitgenbied met meerdere attracties voor de hele familie, zoals we dat zelf noemen: de extended family. En zo werd dat ook meteen de grootste uitbreiding tot dan toe. Het thema 'Hoop en liefde' gaf een optimistisch gevoel en vormde de basis voor het complete concept van deze nieuwe wereld met de naam: Magische Vallei.''
Interessant, vertel verder: hoe ging het toen verder? Hoe verliep het proces?
''Een gebalanceerde mix van attracties was niet de enige basisgedachte. Er was ook een grote wens voor een eigen volkje, met herkenbare, levende gezichten. Ook was er een sleutelrol weggelegd voor het landschap. Eigenlijk stond in het voorjaar van 2011 de naam Magische Vallei al vast. Dat gaf ook meteen sturing, want die zomer ben ik voor het eerst zelf aangeschoven.
De basis lag er al, waarbij zelfs de lay-out van het gebied al grotendeels uitgedokterd was. Ook de positie van bebouwing en de attracties lag al wel zo goed als vast. Er was al volop voorwerk gedaan, want het schetsontwerp was uitgevoerd door diverse feelance-ontwerpers, waarmee samengewerkt werd sinds de bouw van houten achtbaan Troy. Maar hen niet alleen, want ook de bekende en getalenteerde ontwerper Ton van de Ven heeft hier een bijdrage aan geleverd.''
''Ook de getalenteerde ontwerper Ton van de Ven stond aan de wieg van de Magische Vallei''
''Voor mij was het binnen Toverland mijn allereerste ontwerpopdracht. Dus het was zaak om zoveel mogelijk informatie in me op te nemen. Ook heb ik gigantisch veel geleerd van het hele project, van alle teamleden zoals voormalig Algemeen Directeur Caroline Kortooms, pretparkwetenschapper Pieter Cornelis en niemand minder dan Ton van de Ven zelf.''
Een eigen volkje zeg je, waarom was dat zo belangrijk?
''Op een gegeven moment was de selectie van de attracties rond, dus dan ga je verder met het uitwerken van andere zaken. Het gewenste volkje was de grote onbekende in het geheel. Oftewel, er waren vooral heel veel vragen. Hoe moesten ze eruit zien, waar ga je ze tegenkomen, wat doen ze zoal en welke taal moesten ze spreken? En zien we ze überhaupt wel of houden ze zich verscholen en moeten we ze zelf gaan ontdekken? Al deze vragen moesten beantwoord worden in de twee wekelijkse meetings die volgden. Uiteindelijk was het Ton van de Ven die met een Peelvolkje kwam, de 'Veenrekel'. Niet gek natuurlijk gezien de locatie van Toverland in het peelgebied. Dit volkje was bijzonder bedreven in het vlechten van wilgen, waarmee ze unieke bouwseltjes maakten. Als referentie gaf Van de Ven koala's en andere aapjes mee.''
Schetsen van ontwerper Ton van de Ven
''Dit vertrekpunt heb ik met beide handen aangegrepen, maar ben wel weggebleven bij de Peel. Dat was voor mijn gevoel toch net té gewoontjes. Ik was me er destijds al van bewust dat er de ambitie was om van Toverland een resort te maken. En dat daarmee het vakantiegevoel belangrijk werd. In Port Laguna zie je die denkwijze duidelijk terug. Maar zodoende wilde ik aan de hele Magische Vallei, maar ook aan het volkje een exotische touch geven. Gaandeweg ontstond er een fantasierijk figuurtje, dat ook wat nog wat aapachtige trekjes had. Door de gekleurde veren en de tooi van blaadjes werd het écht een eigen volkje. Uiteraard kan het volkje toveren, dus dan mag een organisch gevormde Tovertoorts niet ontbreken''.
Wat zijn typische stijlkenmerken van de Magische Vallei
''Op een gegeven moment was daar de naam Dwervelwind (voorheen zelfs D'wervelwind), waaruit de naam Dwervel ontstond. Het was een soort kruising van Dwerg en Wervel(wind). Waarmee ook meteen een draaiende vorm geboren was. Dat zie je trouwens ook duidelijk terug in het natuurlijkgevormde, maar fantasierijke stationsgebouw van spinningcoaster Dwervelwind. Veel vormen zijn ook terug te brengen naar de natuur: de vorm van de gedraaide schelpen en de vorm van waterplanten. Ook gevlochten riet zie je veel terug, maar ook de vormen van bomen met al hun sierlijke vertakkingen. Van alle gebieden van Toverland ligt de oorsprong van de Magische Vallei duidelijk bij de schoonheid van de natuur''.
Originele tekening van ontwerper Ton van de Ven.
Download grootOriginele tekening van ontwerper Ton van de Ven.
Download grootOriginele tekening van ontwerper Ton van de Ven.
Download grootOriginele tekening van ontwerper Ton van de Ven.
Download grootWaar zie je dat het beste terug?
De Dwervels zijn aanvankelijk schuw, maar als ze dat eenmaal hebben afgeschud, kunnen ze hun nieuwsgierigheid niet bedwingen. Zo verwelkomen ze je graag op verschillende plaatsen. Midden in de Vallei ligt bijvoorbeeld de magische bron. Deze wordt door de oude, maar wijze Dwervel Djengu betoverd. Vanuit daar verspeid vervolgens alle magie zich over het hele gebied. Sta er de volgende keer maar letterlijk eens bij stil als je door de wachtrij van wildwaterbaan Djengu River loopt. Elke ochtend, bij het ontwaken van de natuur, laat hij 'zijn rivier' weer stromen en komt de Vallei letterlijk tot leven.
''Wanneer je de Magische Vallei binnenstapt, kom je binnen in de leefwereld van de Dwervels. Hoe dieper je het gebied inloopt, hoe meer Dwervel zich laten zien. Ze zijn aanvankelijk nog wat schuw, maar zijn steeds minder verscholen. Ze raken vertrouwd met je als bezoeker. Dus niet zo gek ook, dat je ze dan meer zult tegenkomen. Zoals hun naam doet vermoeden dat ze klein van stuk zijn, ongeveer zo groot als een dwerg. Met hun toverkrachten kunnen ze wervelende winden laten waaien en machtige watervallen laten kletteren. De Magische Vallei heeft alles wat dit vredelievende volkje nodig heeft: prachtige natuur, voldoende voedsel en vooral is er plaats voor hoop, liefde en geluk''.
Op welke plaatsen merk je die aanwezigheid van de Dwervels?
''Ook tijdens de rit van Djengu River is dat duidelijk zichtbaar. Want ze begeleiden ons hier tijdens de reis over de rivier. We dreigen te verdwalen in de mysterieuze grotten, maar dan tovert een Dwervel een spoor van magisch licht. Zo worden we toch de juiste kant op gestuurd. En we varen met onze vlotten recht op een waterval af, maar gelukkig schiet diezelfde Dwervel ons ook daar weer te hulp.
Iets verderop blaast Dwervel Molly op haar magische schelp, waarmee alle waterwezens worden betoverd. Ze blijven hierdoor eindeloos om haar heen 'tollen' in een dromerige roes. Je voelt hem al aankomen, maar hier komt natuurlijk de naam Tolly Molly vandaan. En in het stationsgebouw van Dwervelwind worden de magische winden vereerd, die door hen opgeroepen kunnen worden. Dit bijzondere volkje staat dichtbij de natuur en houdt alles goed in balans''.
Even tussen ons, welke dingen weet écht nog niemand van de Magische Vallei?
''Nou, dat wordt toch even graven voor me. Maar in het prille begin van de Magische Vallei stond bijvoorbeeld de draaiende achtbaan Dwervelwind nog niet vast. Sterker nog, in de eerste schetsen was hier een boomerangcoaster voorzien. Een achtbaan waarbij je naar voor en achter zoeft en deels hetzelfde parcours beleeft. Echter met het oog op de doelgroep is er uiteindelijk toch besloten om hier een spinningcoaster van te maken. Deze komt van Mack Rides uit Duitsland. En met succes, het is tot op de dag vandaag een unieke achtbaan die niet mag ontbreken tijdens je dag Toverland. Mede ook door de prachtige onride-muziek van de ook Duitse componisten van IMA-score!''
''Over attracties gesproken, al snel was duidelijk dat er om een mix van attracties moest gaan. Juist om heel die doelgroep te kunnen bedienen. Van een achtbaan en wildwaterbaan tot een gigantische air-trampoline bijvoorbeeld. Maar om hier de verblijfsduur te verlengen, werd vrij laat in het proces de fonteinenshow: Katara - Fountain of Magic toegevoegd. Hier was namelijk eerst maar een klein vijvertje met enkele eenvoudige springfonteintjes voorzien. En moet je kijken wat er nu staat! Juist deze late beslissing illustreert voor mij mooi de dynamiek en het ondernemerschap dat er binnen Toverland heerst. En dat tot op de dag van vandaag!''
Letterlijk meer weten?
Met dit interview gaven we je een bijzonder kijkje in het ontwerpproces van de Magische Vallei, één van de 6 themagebieden. Begon het hierdoor flink te kriebelen en wil je meer weten? Lees dan vooral door, want in het verleden hebben we ook ontwikkeling van entreegebied Port Laguna en themagebied Avalon helemaal onder de loep genomen.
Luister je ook graag naar deze verhalen? (Her)beluister dan ook vooral Betoverd - de Podcast. In deze officiële podcast van Toverland komen verhalen écht tot leven, bijvoorbeeld over de ontwikkeling van de vernieuwde wildwaterbaan Expedition Zork óf hoe het is om ontwerper van Toverland te zijn.